Přesun na nový blog

3. 11. 2009 v 19:37

Již chvíli bloguji jinde (a v jiném jazyce). Tento blog tu ještě nějakou dobu zůstane, nicméně se na něm již nic neobjeví.

Vydejte se tedy na http://gample­man.tumblr.com

Proč nemám rád OpenOffice

26. 6. 2009 v 19:41

Lidi často nechápou, proč nemám rád OpenOffice. „Vždyť je to zadarmo a funguje to dobře,“ říkají. Mě se to slovy vždycky špatně vysvětluje. Proto píšu tenhle přízpěvek.

Srovnejte OpenOffice-Impress:

a Keynote:

Mě přijde důvod proč nemám rád OpenOffice naprosto jasný.

Pokud to chcete vidět detailněji, koukněte na podrobnější analýzu Impressu

TDR: Test Driven Revision

2. 5. 2009 v 2:15

Aneb opakování založené na testech

V poslední době bylo mým údělem si opakovat látku na zkoušku z psychologie. Jak se mi tak obvykle stává, dost času jsem přemýšlel nad tím, jaká strategie opakování by byla nejefektivnější. Vymyslel jsem strategii, nebo spíše metodiku, kterou bych vám chtěl představit v tomto článku.

Cíl opakování

Pro posouzení toho, jak zlepšit efektivitu opakování, je nejprve nutné si připomenout, jaký že je vlastně jeho cíl.

„No“, odpovíte mi, „abych látku uměl, žejo“. To je sice pravda, ale je to dost vágní věc. Aby se dalo posoudit, jak něco umíme, používá se hlavně v univerzitním a středoškolském prostředí různé formy zkoušek a testů. Této konvence se jakožto studenti budeme držet. Tudíž můžeme říct, že cíl opakování je napsat test lépe než kdybych opakování neprováděl.

Od této definice se můžeme odpíchnout a pokračovat dál. Aby naše opakování mělo nějaký dopad, chceme aby jeho výsledky byly měřitelné. Nejjednoduší způsob, jak výsledky změřit, je před a po opakování napsat test a porovnat výsledky.

Začátek: test

Zahájíme tedy celé učení testem – a to testem obtížností na stejné úrovni, jako zkouška, na kterou se připravujeme. Cílem je zjistit co si pamatujeme z ročníku a co ne. Třeba zjistíme, že si pamatujeme většinu a není vlastně třeba se připravovat. Nebo zjistíme, že předmět, který jsme si mysleli, že výborně umíme, vlastně vůbec nezvládáme.

Ovšem u tohoto úvodního testu je velmi důležitý design. Test by měl být relativně krátký (nemá smysl ztrávit veškerý čas na učení vyplňováním testů), ale měl by obsahovat otázky pokrývající všechna možná témata. Ideálním typem tohoto testu je MCQ, tedy test typu A, B, C, protože může pokrývat velké množství znalostí. Na druhou stranu je potřeba otázky volit tak, aby nešlo ostatní odpovědi velmi snadno vyloučit.

Jakmile je takovýhle test napsán, mělo by být snadné udělat analýzu slabých a silných bodů. Například pokud skládám zkoušku z elementární matiky a budu mít takovýto test:

Otázka: 4 + 4 = ?
Odpověď: 8

Otázka: 4 * 5 = ?
Odpověď: 15

Otázka: 15 / 3 = ?
Odpověď: 4

Otázka: 6 + 7 = ?
Odpověď: 13

Otázka: 13 – 4 = ?
Odpověď: 9

Otázka: 20 / 5 = ?
Odpověď: 4

Otázka: 3 * 7 = ?
Odpověď: 22

Otázka: 5 – 3 = ?
Odpověď: 2

Můžeme podle analýzy výsledků snadno najít následující studijní hodnocení:

Sčítání: výborně
Odečítání: výborně
Násobení: slabé
Dělení: průměrné

Následně víme, že bychom měli svůj studijní čas rozdělit zhruba 70% na násobení a 30% na dělení.

Sprint: opakování

Následuje druhá část plánu, takzvaný Sprint. Sprint je jedna jednotka opakování s měřitelným výsledkem. Trvání sprintu záleží na Vaší schopnosti se učit a také kolik času na učení máte. Důležité je, abyste za tu dobu udrželi soustředění a dokázali se zlepšit v závěrečném testu. Pro mě osobně je ideální doba sprintu asi 3 a půl hodiny, nicméně tato doba se může dost lišit.

Po konci sprintu následuje okamžitý test, nicméně tento test je specializovaný – jeho otázky zahrnují pouze látku, na kterou byl zaměřený Sprint. Toto je důležité i pro udržení pozornosti při opakování – zabraňuje odbíhání od tématu.

Po vyhodnocení testu se plánuje následující sprint: pokud byl test již vyhovující, nebo se zlepšení od posledního testu dostalo pod 4%, je výhodné změnit téma následujícího sprintu. Pokud se to nestalo, je možné naplánovat sprint na stejné téma, ale zaměřit se na oblasti, které byly v testu nejslabší.

Iterace

Po zhruba sedmi sprintech by se měla provést tzv. iterace, tedy celkový test (podobný jako úvodní) a přerozdělit sprintové priority. Iterační cykly se provádí dokavaď má učení smysl (tzn. dokavaď nám test nepotvrdí, že už to umíme, nebo nám dojde čas na učení).

Problémy

Jak asi vidíte, metoda je poměrně hezká, nicméně pro spoustu lidí v zásadě těžko využitelná. Hlavní kritikou se zdá otázka, kde vzít ty testy. Dělat si je samostatně je nesmysl, to už byste víc času strávili sestavováním samostatných testů než opakováním.

Zde je čas nejlépe na osvíceného pedagoga, který si přečte tento článek ;-) Testy nám však mohou udělat i spolužáci co stejnou věc studovali například o rok dříve, stejně jako my můžeme udělat testy pro ty co budou po nás. Obecně si celý tento systém vysloveně říká o nějaké chytré softwarové řešení, v jehož rámci by klidně mohl být i wiki systém na testy. (Pokud byste měli o takovou věc zájem, sdělte to v komentářích, kdo ví, třeba až nebudu mít co dělat…)

Další problém může být, že pokud se tento systém nemusí hodit stejně pro všechny typy učení. Já jsem ho navrhl hlavně s ohledem na předměty, kde jde hodně o učení – tzn. je hlavně cvičená paměť. Naprosto netuším, jestli se tento systém hodí i pro např. fyziku.

Na závěr bych chtěl poznamenat, že tento systém není z větší části testován a tudíž v něm mohou být chyby či nelogičnosti. Pokud vás něco napadne, zanechte prosím komentář.

Velké srovnání základní softwareové výbavy pro Váš Mac

6. 4. 2009 v 10:59

Plánujete přejít na Maca? Nebo jste nedávno přešli a nevíte, jaký software je pro vaše Jablíčko ten nejlepší? Nebo jste na Macu již dlouho, ale některé aplikace Vás štvou? Přinášíme velký (a poněkud arbitrární) přehled toho co za to stojí.

dock1

Wordový procesor

Srovnávané aplikace: Pages, Word, OO Writer, Google Docs

Wordový procesor potřebuje snad každý. Open Office udělal za dobu své existence na Macu slušný pokrok, stále však trpí problémy s tím, že je multi-platformní. Pages má velmi elegantní rozhraní a jeho full-screen mód je pro psaní skvělý. Bohužel mu chybí některé věci1 které Word má zvládnuté výborně. Navíc Mac Unit Microsoftu se opravdu s uživateslkým rozhraním pro Word na Maca vytáhl a aplikace se používá poměrně příjemně. Pokud se vám nechce platit kancelářský balík, pak doporučím Google Docs s nainstalovaným Google Gears – má navíc výhodu snadné kolaborace po internetu (více v sekci Webové Prohlížeče)

Vítěz: MS Word

Tabulkový procesor

Srovnávané aplikace: MS Excel, Numbers, Google Spreadsheets

Tady není co řešit. Numbers v této kategorii naprosto vládnou. Jejich revoluční jednoduchost kombinovaná s vizuálně mnohem přitažlivější prezentací vás dostanou. Excel většinu lidí odradí hned při prvním pohledu záplavou prázdných našedlých políček.

Vítěz: Numbers

Prezentace

Srovnávané aplikace: Keynote, PowerPoint, Google Presentations

U takovéto grafické aplikace se webové GPrezentace pořád rychlostí nevyrovnávají desktopovým alternativám. Pokud jste dlouholetí uživatelé PowerPointu, tak vás Keynote bude nejspíš trochu mást, ale jinak se jedná o opravdu špičkový program s nádhernými před nadesignovanými šablonami díky kterým vaše prezentace opravdu vynikne.

Vítěz: Keynote

Webový prohlížeč

Srovnávané aplikace: Opera, Safari, Firefox, Flock, Shiira, Camino, Devon Agent, Internet Explorer

Porovnávat webové prohlížeče je dost složité a je toho plný internet. Obecně bych mohl říct, že osobně používám dva prohlížeče a to Safari, protože je to vůbec nejrychlejší prohlížeč a pak Firefox, protože podporuje spoustu pluginů a Google Gears. Také doporučuji Flock, je sice velmi pomalý, ale jeho funkce zahrnují podporu pro Facebook, GMail a spoust dalších webových služeb.

Vítěz: Safari a Firefox

Grafický editor

Srovnávané aplikace: DrawIt, Photoshop CS4, Fireworks CS4, Pixelmator, Acorn, Graphic Convertor, ArtRage 2, Gimp, Image Tricks, OmniGraffle2, Pixen, Scribbles

Mezi grafickými editory dlouho kralovaly produkty společnosti Adobe, nicméně jejich uživatelská rozhrání jsou pro normální uživatele z mnoha důvodů nepřijatelné. Podobně je na tom Opesourcový editor Gimp.

Moje doporučení tedy jsou:
  • Pro bežné uživatele – Image Tricks, což je jednouchý program, kterým snadno dodáte svým obrázkům lesk, nebo Acorn, který je trochu komplexnější a také poměrně mocný
  • Pro uživatele Bitmapových editorů – Pixelmator. Aplikace jejíž samotné rozhraní vás přesvědčí, že její autoři sami se v oblasti designu sami pohybují. Navíc se jeho možnosti blíží Photoshopu.
  • Pro uživatele vektorových programů – DrawIt. Program má sice pár much (občas je dost pomalý), ale je jednoduše a logicky použitelný pro pokročilou vektorovou grafiku (osobně můj nejoblíbenější).

Vítěz: Image Tricks, Pixelmator a DrawIt

Textový editor

Srovnávané aplikace: TextMate, Emacs, NetBeans, Eclipse, TextEdit, Esspreso, Dreamweaver CS4, Coda, AmyEditor

Jako všeúčelový editor poslouží zdaleka nejlépe TextMate se svou podporou pro mocnou editaci textu a podporou pro Bundles, díky nimž se jeho možnosti mnohonásobí (mimochodem píšu tento článek právě v něm).

Pak tu máme kategorii webových editorů, kde se mi nejlépe osvědčilo právě Esspreso. U něj obvzláště chválím krásně udělaný Search & Replace a schéma vašeho HTML. Coda je také velmi mocná, ale kazí si svou pozici poněkud nešťastným designem tabů.

Co se týče hard-core programování, vyhrává u mě Netbeans, nicméně přiznávám, že to je čistě záležitost vkusu.

Vítěz: TextMate a Esspreso

Video Přehravač

Srovnávané aplikace: VLC, QuickTime Player, MPlayer, DVDPlayer

QuickTime Player je celkem absurdní věc na Macu – jediný dodávaný program, který není v plné verzi a tudíž je nepoužitelný. Jasnou volbou je VLC player, který je poměrně solidním přehravačem s výbrornou podporou různých kodeků apod. Má jedinou mouchu – občas koliduje s funkcí QuickView.

Vítěz: VLC

Užitečné prográmky

Tohle je poněkud obskurní kategorie, nicméně pro Mac OS existuje horda malinkých prográmků, které vám zpříjemňují život

Srovnávané aplikace: Growl, TextExpander, DropBox, Fresh, Namely, QuickSilver, KeyCue, Precipitate, Butler, Desktop Curtain, Fontcase, HotAlias, Hyperspaces, iGlasses, iTubeX Ultimate, iTunesShut, LittleSnapper, MenuCalendarClock iCal, Name Mangler, Service Scrubber, TubiTunnes

Dávám pouze seznam těch, které opravdu využívám:

  • Growl – notifikační systém. Nainstalujte ho a uvidíte, co se děje na vašem počítači
  • TextExpander – na doplňování často psaných frází
  • DropBox – speciální složka na počítači, cokoliv do ní dám jde na web
  • Namely – spouštěč ostatních programů
  • KeyCue – nepamatujete si klávesové zkratky? Nevadí, KeyCue vám je připomene.
  • LittleSnapper – Konečné řešení screenshotů
  • Service Scrubber – zlepší situaci ve vašem Services menu
  • Fresh – místo kde se shovávají vaše poslední dokumenty

Tak to je pro dnešek všechno. Doufám, že jsem vás tímto inspiroval a pokud máte dotazy ohledně nějaké specifické softwarové kategorie, neváhejte se zeptat.

[Edit 7.4.] Některé sekce byly drobně rozšířeny.

1 Pro mě například essenciální Bibliografie

2 Některé tyto aplikace nejsou úplně grafické editory (myslím teď hlavně OmniGraffle)